Ulama perlu berani tegur pemerintah

Golongan ulama diingatkan agar mewarisi sikap ulama terdahulu yang berani menegur pemerintah walaupun menerima tekanan jika mahu melihat Islam yang diperjuangkan memperolehi kemenangan.ulama perlu menjaga ilmu serta membebaskan diri dari kemaksiatan pemerintah agar masyarakat dapat melihat kehebatan ulama.

“Ulama yang hebat ialah ulama yang menjaga ilmu. Memanglah, ulama yang berani menegur akan menghadapi tekanan, itu perkara biasa. Kita tengok ulama dahulu macam Imam Malik yang berani menegur pemerintah serta menjaga ilmu menyebab pemerintah ketika itu menjadi baik. “Ulama yang menjaga ilmu akan nampak kehebatannya. Ulama yang hebat apabila pandai menjaga ilmu serta berani berhadapan dengan tekanan pemerintah, itu memang kedudukan dia,"ulama yang tidak tahu menjaga ilmu hanya kerana takutkan pemerintah seperti seekor harimau di zoo yang hilang kehebatan sebenar dan mendesak ulama agar tidak terpengaruh dengan apa yang disogokkan pemerintah sehingga mengekalkan kemaksiatan dalam pemerintahan.

“Harimau ni kalau dihutan akan nampak kehebatannya kerana ia duduk di tempat yang betul. Kalau yang dikurung dalam kandang zoo kita boleh urut kepala. Kita tak nak ulama macam harimau di zoo. Bila dihidangkan lagu pop ye ye nak tercabut serban. Orang buat ikut suka dia. Hilanglah kehebatan ulama, kalau jadi macam tu akan kekal kemaksiatan dalam pemerintahan,”