AMALAN AWAL MUHARAM

Segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam. Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Yang menciptakan alam ini tanpa sedikit kecacatan. Yang menjadikan manusia dengan penuh sifatnya. Maha Besar Allah, Tuhan semesta alam.

Selawat dan salam semoga terlimpah pada Rasul mulia, junjungan kita Nabi Muhammad SAW, keluarganya, sahabatnya, dan para penerusnya yang mengikuti mereka sehingga kiamat.

Wahai sahabat-sahabatku se-Islam sekalian, takutlah akan Allah. Bertawakallah kepadaNya. Bersama-samalah kita saling ingat-mengingati ke arah kebenaran. Semoga tergolong di dalam golongan yang telah dijanjikan Allah kemualiaan di sisiNya. Insya Allah.

Doa merupakan satu anugerah Allah yang telah dikurniakan kepada kita. Banyak ayat-ayat al-Quran dan hadis Rasulullah saw yang sahih berkisar mengenai doa ini. Bahkan Allah telah menyediakan pula waktu-waktu mustajab untuk kita berdoa. Namun kita mesti juga akur bahawa segala ibadat yang kita lakukan mestilah berlandaskan dalil yang kukuh dan bukannya akal semata-mata.

[Baca Seterusnya]

"Jadikan Harimu KeranaNya"- Sheikh Ibn Qayyim

Sheikh Ibn Qayyim Al-Jauziyah r.h.l. berkata (dalam buku Al-Fawa'id):

Jika seseorang hamba menjalani hidupnya di waktu pagi dan petangnya, sedangkan tiada yang menjadi fokusnya melainkan Allah s.w.t. semata-mata, maka Allah s.w.t. akan menanggung untuknya akan hajat-hajatnya seluruhnya (Allah s.w.t. akan menunaikannya), Allah s.w.t. akan memalingkan kesusahan daripadanya, dan akan mengosongkan hatinya hanya semata-mata untuk disikannya dengan makrifatNya (mengenaliNya), da menjadikan lidahnya sentiasa memperingatiNya, dan Dia akan menjadikan anggota badannya seluruhnya dalam ketaatan kepadaNya.

Jika seseorang hamba menjalani kehidupannya samada di waktu pagi mahupun petang, sedangkan tiada yang lebih dipentingkannya selain daripada dunia, maka Allah s.w.t. akan memebebankannya dengan bebanan-bebanan dunia dan isinya, sehingga dia akan berduka dan berasa tidak tenang kerana dunia tersebut. Allah s.w.t. akan menyerahkan dirinya kepada dirinya sendiri, tanpa membantunya. Lalu, hatinya sibuk daripada cintaNya, dengan kecintaan kepada dunia yang meletihkan, lidahnya sibuk daripada mengingati Allah s.w.t. dengan menging
ati makhluk, dan anggotanya sibuk daripada ketaatan dengan mengejar keduniaan.

Serikandi Agung Zainab Al Ghazali Al Jubaili

" Mulianya Zainab Al Ghazali Tauladan Buat Muslimah

‘Mari kita berjanji, berjanji sepenuhnya antara seorang lelaki dan wanita, wanita yang pada umur 18, memberikan keseluruhan hidupnya untuk Allah dan dakwah. Sekiranya ada pertembungan antara kontrak perkahwinan ini dan dakwah, maka perkahwinan kita akan tamat, tetapi dakwah akan sentiasa bertunjang dalam diriku…’

Kenyataan di atas adalah Untaian hikmah dari al marhumah Zainab Al Ghazali Al Jubaili buat bakal suami sebelum mendirikan istana cinta. Beliau tegas menyatakan pendirian bahawa perkahwinan penting namun ia tidak lagi sepenting itu lagi baginya jikalau ia bertembung dan menyimpang dari tujuan dakwah. Beliau menuntut janji demi sebuah perjanjian rabbaniy yang abadi.

Zainab Al Ghazali adalah pejuang muslimah yang kental dan ampuh. Ibarat serikandi ulung Nusaibah yang bertempur di sisi Rasulullah SAW dalam kekalutan Uhud yang menyesakkan sanubari. Beliau menjelma sebagai wanita ulung mendepani segala mara bahaya di medan perjuangan dan itulah harapan ayahandanya seorang guru agama dan peniaga kapas. melalui didikan ikhlas bapanya Zainab al ghazali dibentuk agar menjadi pembimbing dan pembela ummah.

[baca lagi]

Peristiwa Syawal : Sayu Tha’if di Kala Keraian Kemenangan

Redup mata merenung ke arah lautan pasir nan meluas. Nun kelihatan di sana dua buah bukit yang memayungi sebuah lembah yang subur. Baginda Rasulullah SAW melihat suatu peluang yang tampaknya cerah. Mungkin inilah saat yang dinanti-nanti oleh pemeluk islam. Barangkali destinasi ini bakal mengurai seksaan yang tidak pernah kunjung lepas dari pundak muslimin. Kaum Quraisy makin mengganas dan makin liar dalam usaha menghancurkan dinullah.

Agama Allah ini perlu diselamatkan. Jalannya, hijrah. Hendak diperangi, bilangan masih sedikit. Hendak kata tidak berani, ramai sudah puak muslimin yang siapsiaga menghayun senjata. Namun, perintah Allah tetap dijunjung agung. Rasul ditaati sepenuhnya. Mungkin ini belum masanya lagi.

Di kala bulan Syawal, kaki di langkah ke arah bumi Taif, dtemani khadam baginda, Zaid Bin Harithah. Kedua-duanya berjalan dengan hati yang penuh pengharapan.

[baca lagi]

HUNAIN- Satu Pengajaran dari Satu kekalahan

Penaklukan dan pembukaan Mekah oleh umat islam telah mengundang kepada ketidaksenangan kebanyakan kaum musyirikin di persekitaran Mekah terutama daripada puak Hawazin dan Thaqif. Mereka ini antara golongan yang terkejut, malah kebingungan dengan kejayaan umat islam membuka kota Mekah namun mereka tidak dapat berbuat apa-apa tetapi mereka juga tidak dapat menerima hakikat ini.

Dengan itu, mereka merancang untuk membuat serangan ke atas umat islam. Kaum musyrikin yang telah berpakat ini membawa segala kelengkapan perang mereka termasuk harta dan keluarga mereka untuk turut serta di dalam perang ini dan mereka berkumpul di satu kawasan bernama Autas yang berhampiran Lembah Hunain. Dan mereka diketuai oleh Malik bin Auf.

[baca lagi]

Adik dan Palestin

"Kita kena sabar sebab sabar itu cantik" ujar ummi perlahan. "Cantik macam syurga ker ummi?" adik tanya lagi. Ummi senyum.

Adik bangun pagi. Adik kesat mata. Walid yang kejut adik. Adik mengantuk sangat. Adik tarik gebar semula. Tidur balik. Walid geleng kepala bila nampak adik tidur balik. Walid tepuk belakang adik suruh adik mandi.

Lepas mandi adik pakai baju baru. Ummi kata hari ini Hari Raya Aidilfitri. Semua orang pakai baju baru. Tapi adik tengok ummi pakai baju buruk,walid pun pakai baju buruk. Ummi cuma senyum bila adik mengajukan soalan itu. Ummi kata cukuplah adik seorang pakai baju baru.

[baca lagi]

AMAL DI BULAN RAMADHAN

Ramadhan bagi umat Islam bukan sekadar salah satu nama bulan qomariyah, tapi dia mempunyai makna tersendiri. Ramadhan bagi seorang muslim adalah rihlah dari kehidupan materialistis kepada kehidupan ruhiyah, dari kehidupan yang penuh berbagai masalah keduniaan menuju kehidupan yang penuh tazkiyatus nafs dan riyadhotur ruhiyah. Kehidupan yang penuh dengan amal taqorrub kepada Allah, mulai dari tilawah Al-Qur'an, menahan syahwat dengan shiyam, sujud dalam qiyamul lail, ber'itikaf di masjid, dan lain-lain.

Semua ini dalam rangka merealisasikan inti ajaran dan hikmah puasa Ramadhan yaitu : Agar kalian menjadi orang yang bertaqwa. (Al-Baqoroh: 183 dan akhir Al-Hijr)
Ramadhan juga merupakan bulan latihan bagi peningkatan kualitas pribadi seorang mulism. Hal itu terlihat pada esensi puasa yakni agar manusia selalu dapat meningkatkan nilainya dihadapan Allah SWT dengan bertaqwa, disamping melaksanakan amaliyah-amaliyah positif yang ada pada bulan Ramadhan.

Diantara amaliyah-amaliyah Ramadhan yang telah dicontohkan oleh Rasulullah SAW baik itu amaliyah ibadah maupun amaliyah ijtijma'iyah adalah sebagai berikut:[baca lagi]

Hadith Tsulasa’: Renungan tentang Bulan Ramadhan

Kita panjatkan puji syukur ke hadirat Allah swt. Kita ucapkan shalawat dan salam untuk junjungan kita Nabi Muhammad, juga untuk segenap keluarga dan sahabatnya, serta siapa saja yang menyerukan dakwahnya hingga hari kiamat.

Wahai Ikhwan yang mulia. Saya sampaikan salam penghormatan Islam, salam penghormatan dari sisi Allah yang diberkati dan baik: assalamu ‘alaikum wa rahmatullah wa barakatuh.
Pada malam ini, yang merupakan akhir bulan Sya’ban, kita menutup serial kajian kita tentang Al-Qur’anul Karim, tentang kitab Allah swt. Insya Allah, pada sepuluh malam yang pertama bulan Syawal, kita kembali kepada tema tersebut. Setelah itu kita akan membuka serial baru dari ceramah-ceramah Ikhwan, yang temanya insya Allah: Kajian-Kajian tentang Sirah Nabi dan Tarikh Islam.

Ramadhan adalah bulan perasaan dan ruhani, serta saat untuk menghadapkan diri kepada Allah. Sejauh yang saya ingat, ketika bulan Ramadhan menjelang, sebagian Salafush Shalih mengucapkan selamat tinggal kepada sebagian lain sampai mereka berjumpa lagi dalam shalat ‘Id. Yang mereka rasakan adalah ini bulan ibadah, bulan untuk melaksanakan shiyam (puasa) dan qiyam (shalat malam) dan kami ingin menyendiri hanya dengan Tuhan kami.
[baca lagi]

RAHSIA KEKAL CERIA

Sumber : Member... dan dipaste kan ke sini... hehe

Sebenarnya x ada rahsia @ petua y khusus.untuk sentiasa ceria bukanlah bermakna hidup kita mesti sentiasa berjaya & bahgia. sama seperti orang lain, kita tak akan dapat lari dari ujian hidup. Allah akan sentiasa menguji hamba-hambanya kerana dengan itu kita akan lebih beriman kepada NYA.ujianlah yang menentukan sama ada kita bersedia untuk terus menghadapi hari-hari mendatang atau pun tidak.ujian jugalah yang mematangkan kita di dalam membuat sesuatu keputusan di dalam hidup ini.
Namun ujian bukanlah penghalang untuk kita kekal senyum dan ceria.sebaliknya, Dengan senyuman dan kecerian lah kita akan mampu untuk menghadapi ujian hidup.tak percaya?? jika kita ditimpa masalah @ musibah, memang biasalah kita akan susah hati @ menangis kan? persoalan nya, apakah susah hati & menangis itu akan menyelesaikan masalah? ketenangan masih boleh dirasai jika kita bijak mengawal perasaan, menerima segala ujian & masalah dengan berlapang dada.salah 1 caranya: tetap kekal senyum & ceria. Memanglah susah kan! ada tika nya perit & mengecewakn+melukakn. tapi percayalah masalah tak kan selesai jika kita lari dari masalah tersebut.ia akn selesai jika kita berusaha menyelesaikannya.
Jika suatu ketika kita ditimpa dugaan @ masalah dan mempersoalkan tentang soalan2 ini, maka ingatlah tentang prinsip pegangan ini.........

1~KENAPA AKU DI UJI? kenapa aku yang gagal? kenapa aku yang kene? kenapa semua ini terjadi kat aku?
"apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;"kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar & sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
-surah Al-Ankabut ayat 2-3

2~KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU NAK??
"boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui."
Surah Al-Baqarah ayat 216-

3~KENAPA UJIAN SEBERAT INI??
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupanya (kemampuannya)"
-surah Al-Baqarah ayat 286-

4~KENAPA RASA KECEWA??
"janganlah kamu b'sikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya,jika kamu orang-orang yang beriman,"
-surah al imran ayat 139-

5~BAGAIMANA AKU NAK HADAPI SEMUA INI???
"wahai orang-orang yang beriman! bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepad Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
-surah Al-Imran ayat 200-

6~APA YANG AKU DPT DR SEMUA NI???
"ssungguhnya Allah telah membeli daripada org2 mukmin, diri, harta mereka dgn memberikan syurga untuk mereka..." -Surah At-Taubah ayat 111-

7~KEPADA SIAPA AKU BERHARAP??
"cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-NYA. hanya kpd-NYA aku bertawakal." -surah At-Taubah ayat 129-

8~AKU DAH TAK DAPAT TAHAN LAGI!!!!
".......dan jgnlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
-surah Yusuf ayat 12-

Risalah khas IQTISODIY

Iqtisodiy = ekonomi

Jangan komen struktur bahasa dan ayat tapi kena boikot !!!


Boikot Produk Amerika Dan Israel Demi Nyawa Umat Islam

Pemboikotan produk, barangan dan perusahaan Israel yang mendukung Zionisme adalah meminta masyarakat dunia menggunakan hak mereka untuk memilih apa yang mereka beli dalam rangka membantu mengakhiri pendudukan haram Israel di palestin. Ini adalah cara terbaik untuk memberikan tekanan Internasional kepada bangsa yang zalim ini.

Kempen ini tidak lah dituju kepada mana-mana agama atau pun etnik, tetapi ditujukan kepada syarikat dan perusahaan yang mendukung penjajahan bumi Al-quds. Sekiranya terdapat perusahaan umat islam yang berkompromi dengan Israel dan Amerika, kita mestilah memboikotnya dan jangan lah kita memberi sumbangan.

[baca lagi]

Sifat Maaf Dan Sabar Di Atas Kekhilafan Dan Ke tidak tahuan

“Katakanlah, “Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?” Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.” (Surah az-Zumar, 39: 9)

Walaupun demikian keadaannya, kita sewajarnya terus bermuhasabah diri dengan melazimi sifat sabar dan beristiqomah dengan kebenaran di atas prinsip ilmu. Lebih wajar lagi, jika kita imbas dan melihat kembali uswah (contoh) dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam sendiri ketika bagaimana beliau menghadapi kepelbagaian bentuk penolakan demi penolakan dalam dakwahnya. Pelbagai bentuk penolakan yang dilakukan dengan bersertakan tindakan-tindakan yang amat kasar dan berat untuk ditanggung.

Ketika mana di dalam awal fasa penyampaian beliau, hari-hari demi hari silih berganti, beliau tetap melazimi segala hal yang dihadapi dengan tenang, kebaikan, memohon keselamatan bagi dirinya dan manusia lainnya. Tidak terdetik sedikit pun di dalam lubuk hati dan perasaannya berniat memuaskan emosi sendiri dengan menyimpan perasaan dendam terhadap mereka yang bersikap membara menentang beliau.
[baca lagi]

Dr. Abdul Aziz al-Rantissi

"Semua orang akan mati, mengapa takut dengan kematian. Jika saya diberikan pilihan samada untuk mati dibedil oleh helikopter Apache (milik tentera Zionis) ataupun akibat serangan jantung, saya memilih (untuk dibedil) oleh Apache". Siapakah manusia yg begitu berani memperlekehkan kecanggihan helikopter Apache ini ?

Nama Syeikh Ahmad Yassin bukanlah satu nama yang asing bagi mereka yang mengikuti perkembangan isu Palestin. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa selepas Haji Amin al-Husaini, beliaulah merupakan tokoh perjuangan kemerdekaan bagi rakyat Palestin. Tanpa mengenepikan Yasser Arafat yang lebih dikenali sebagai tokoh perjuangan Palestin di mata dunia, ternyata Syeikh Ahmad Yassin telah membuktikan kepada Allah, kepada rakyat Palestin dan juga kepada masyarakat dunia, bagaimana ikhlasnya beliau memperjuangkan nasib rakyat Palestin dan juga Masjid al-Aqsa dengan mempertaruhkan nyawanya. Hasilnya beliau telah menemui apa yang dicita-citakannya selama ini pada 22 Mac 2004 apabila beliau syahid dibunuh oleh komando-komando rejim Zionis dengan tiga buah roket yang telah mereka lancarkan ke arahnya.

Dr Aziz yang digeruni rejim Zionis telah meninggalkan kita. Kenapa kita masih berpeluk tubuh dan tidak mengambil peduli isu Palestin ?

[baca lagi]

SIAPA AKU?

(Sebuah Puisi Biografi Syeikh Ahmad Yasin, 1938-2004)Lahirku di Kampung Al-Jaurah,
Selatan Tebing Gaza, 1938 Masihiah,
Tercetus perang 1948, familiku berpindah,
Mengharung kaki menuju Ghazzah. (Gaza)

Tika asyik beriadah bersama teman,
Malang menimpa, aku terhumban,
Lumpuh seluruh badan,
Namun, kutekad kekuatan,
Lumpuhku tidak bisa menghalang pergerakan,
Minda, fikiran, tadbir jua amalan...

Kutamatkan pengajian sekolah,
Kuteruskan ke Universiti Ain Syams, padah,
Setahun berlalu dan aku terpaksa berhenti,
Hati yang terhiris itulah,
Yang kubawa ke Mesir gagah,
Kukenal Ikhwan, sertai jamaah.


[baca lagi]

Khalifah Umar Abd Aziz r.a

Saat itu tengah malam di kota Madinah. Kebanyakan warga kota sudah tidur. Umar bin Khatab r.a. berjalan menyelusuri jalan-jalan di kota. Dia coba untuk tidak melewatkan satupun dari pengamatannya. Menjelang dini hari, pria ini lelah dan memutuskan untuk beristirahat. Tanpa sengaja, terdengarlah olehnya percakapan antara ibu dan anak perempuannya dari dalam rumah dekat dia beristirahat.

"Nak, campurkanlah susu yang engkau perah tadi dengan air," kata sang ibu.

"Jangan ibu. Amirul mukminin sudah membuat peraturan untuk tidak menjual susu yang dicampur air," jawab sang anak.
"Tapi banyak orang melakukannya Nak, campurlah sedikit saja. Tho insyaallah Amirul Mukminin tidak mengetahuinya," kata sang ibu mencoba meyakinkan anaknya.

"Ibu, Amirul Mukminin mungkin tidak mengetahuinya. Tapi, Rab dari Amirul Mukminin pasti melihatnya," tegas si anak menolak.

[baca lagi]

KISAH ABU HURAIRAH R.A. MENJAGA GUDANG ZAKAT.

Dikisahkan pada satu ketika Abu Hurairah r.a. diamanahkan oleh Rasulullah S.A.W. untuk menjaga gudang hasil zakat. Pada suatu malam Abu Hurairah r.a. melihat seseorang sedang mengintai hendak mencuri, lalu ditangkapnya. Orang itu pun hendak dibawanya berjumpa Rasulullah S.A.W. tetapi pencuri itu memohon minta dikasihani seraya menyatakan bahawa dia mencuri untuk memebantu keluarganya yang kelaparan.

Abu Hurairah r.a. merasa kasihan lalu melepaskan pencuri itu dengan pesan agar tidak mengulangi perbuatannya lagi.

Keesokkan harinya perkara tersebut dilaporkan kepada Rasulullah S.A.W. Rasulullah S.A.W. tersenyum lalu bersabda bahawa pencuri itu pasti akan kembali.

Ternyata keesokkan malamnya pencuri itu datang lagi.


[baca lagi]

Kepemimpinan Rasulullah SAW Menurut Sarjana Barat

Bukan sesuatu yang mengherankan lagi bahwa banyak pemimpin yang semakin tinggi puncak karirnya, maka semakin lupa akan cita-cita dan itikad baik yang diperjuangkannya dahulu. Namun sejarah dunia telah mencatat seorang pemimpin yang memahami hakikat kepemimpinannya sebagai amanah Allah swt yang diberikan kepadanya.

Menurut Johan Wolfgang von Goethe, Nabi Muhammad saw. adalah seorang pemimpin terbaik, yang layak ditiru oleh umat manusia, baik dahulu, kini, maupun masa yang akan datang. Beliau adalah manusia yang telah dipilih oleh Tuhan menjadi pemimpin teladan, bukan saja dari sebuah kerajaan duniawi, melainkan juga kerajaan rohani. Beliau merupakan pemimpin yang lahir dan muncul dari bangsanya, setelah berhasil melewati ujian yang berwujud kekufuran, kebiadaban, dan kelaliman, juga setelah melewati masa yang sarat duka derita.

Baik kawan maupun lawan mengakui bahwa Rasulullah adalah seorang pemimpin yang berhasil dalam beragam aspek kehidupan.

[baca lagi]

Blogger Tantawi


Abd Hakim
Abd Muin
Adnan
Ahmad Rushdi
Amirul
Anwar isnin
Aririe
Aszahari
Bahrom
Bahruddin
Dzulhilmi
Fairuz
Farid
Farizal
Firdaus
Hadi
Hadiyuddin
Hafiz Esa
Hafizi Mohd
Hakimi
Helmi
Hidayat
Huefirosefizi
Hushaimi
Ibrahim
Izhar
Iskandar
Juzaili
Kamaruzaman
Khairul Mohd
Naim Ku
Nasarudin
Nik Shahir
Nor Firdauz
Nurul Hisyam
Ridhwan Othman
Ubaidillah
Zuhdi

http://hanistantawi.blogspot.com/
http://http//warsmanus.blogspot.com/
http://anurhaadi.blogspot.com/
http://www.arynet.org/
http://akuameer.blogdrive.com/
http://anwarislam.blogspot.com/
http://www.syie2u.blogspot.com/
http://zariemlk.multiply.com/
http://interislamic.blogspot.com/
http://penuliscyber.blogspot.com/
http://dzulhilmitantawi.blogspot.com/
http://www.5rus-aljanianji.blogspot.com/
http://www.ibnurusyd305.blogspot.com/
http://ibnufariz.blogspot.com/
http://firdausi83.blogspot.com/
http://www.segalanya-mungkin.blogspot.com/
http://4ummah.blogspot.com/
http://pinkyshinez.blogspot.com/
http://hafizimohd.blogspot.com/
http://hosmu.blogdrive.com/
http://ilmuwanshattirs.blogspot.com/
http://hatiqalby.blogspot.com/
http://huefirosefizi.blogspot.com/
http://www.tokselehor.blogspot.com/
http://abumansur.blogspot.com/
http://izharulhaqq.blogspot.com/
http://islamios.blogspot.com/
http://www.elmansyud.blogspot.com/
http://amukiana.blogspot.com/
http://www.bustanmawaddah.blogspot.com/
http://naemovic2.blogspot.com/
http://ibnumajid.blogspot.com/
http://abu-huzaifah.blogspot.com/
http://qanuni.blogspot.com/
http://hisyamzahra.blogspot.com/
http://anjungnurani.blogspot.com/
http://kasihislam.blogspot.com/
http://www.azzuhdi.blogspot.com/

Hati-hati jangan tersalah letak link dan blogger !!!

cari pasangan yang betul !!!

Kemana Nak Dicari Ya Akhi ...

terasa kerdil diri ini di tengah lautan kedhaifan
dalam pencarianku yang masih kesamaran
di manakah setitis ilmu ini boleh didapatkan
di timur, barat, utara, selatan atau di perantaraan
kembaraku mencari al-ihsan
kunci kepada pengenalan jatidiri yang hakiki
kehidupan yang abadi
seorang hamba kerdil di tengah lautan kedhaifan
berjinak-jinak di taman sufi, tapi takut untuk melaungkan:
di dalam darahku ada Tuhan
di dalam hatiku ada Tuhan
di dalam sedarku ada Tuhan
di dalam mimpiku ada Tuhan
di dalam bajuku ada Tuhan
di dalam diriku ada Tuhan
di antara kita ada hijab yang perlu disingkap
agar hakikatnya dapat diungkap dan digilap
oleh setiap denyutnadi, setiap gerakfikir, setiap khayalsyair
di tengah lautan kedhaifan ini aku masih menanti
akan datangnya kebenaran kunci makrifat diri
namun aku takut untuk memulakan langkah kaki
kerana ditambat cinta dunia dan takut mati
aku mesti lepaskan diri dari ikatan ini
dan berpegang erat pada tali-temali
La Ilaha Ilallah, Muhammadur Rasulullah
hingga tersimpul mati sehingga mati
ya Allah, lepaskan aku
ya Allah, ikatlah aku
lahirkan rasa cinta dalam hatiku
agar tiada lagi hijab di antara Engkau dan aku

di copy bukan ciptaan sendiri...

Ingat !!! Jangan Ghoflah Ya Akhi ...

Ikhwah wal Akhawat, Para Da`ie !!
Jalan dakwah panjang terbentang jauh ke depan
Duri dan batu terjal selalu mengganjal,
lurah dan bukit menghadang
Ujungnya bukan di usia, bukan pula di dunia
Tetapi Cahaya Maha Cahaya, Syurga dan Redha Allah
Cinta adalah sumbernya, hati dan jiwa adalah rumahnya
Pergilah ke hati-hati manusia ajaklah ke jalan Rabbmu
Nikmati perjalanannya, berdiskusilah dengan bahasa bijaksana
Dan jika seseorang mendapat hidayah keranamu Itu lebih baik dari dunia dan segala isinya…
Ikhwah wal Akhawat, Para Junudud Dakwah !!!
Pergilah ke hati-hati manusia ajaklah ke jalan Rabbmu
Jika engkau cinta maka dakwah adalah
FAHAM
Mengerti tentang Islam, Risalah Anbiya dan warisan ulama
Hendaknya engkau fanatik dan bangga dengannya
Seperti Mughirah bin Syu’bah di hadapan Rustum Panglima Kisra
Jika engkau cinta maka dakwah adalah
IKHLAS
Menghiasi hati, memotivasi jiwa untuk berkarya
Seperti Kata Abul Anbiya, “Sesungguhnya sholatku ibadahku, hidupku dan matiku semata bagi Rabb semesta”
Berikan hatimu untuk Dia, katakan “Allahu ghayatuna”
Jika engkau cinta maka dakwah adalah
AMAL
membangun kejayaan ummat bila dan di mana saja berada
yang bernilai adalah kerja bukan semata ilmu apalagi lamunan
Sasarannya adalah perbaikan dan perubahan, al ishlah wa taghyir
Dari diri pribadi, keluarga, masyarakat hingga negara
Tingkatkan kerja secara tertib untuk mencapai nusrah dari Allah
Jika engkau cinta maka dakwah adalah
JIHAD
Sungguh-sungguh di medan perjuangan melawan kebatilan.
Tinggikan kalimah Allah rendahkan kalimah syaitan durjana
Kerja keras tak kenal lelah adalah rumusnya,
Tinggalkan kemalasan, lamban, dan berpangkutangan
Jika engkau cinta maka dakwah adalah
TAAT
Kepada Allah dan Rasul, Alqur-an dan Sunnahnya
serta orang-orang bertaqwa yang tertata
Taat adalah wujud syukurmu kepada hidayah Allah
karenanya nikmat akan bertambah melimpah penuh berkah
Jika engkau cinta maka dakwah adalah
TADHHIYAH,
Bukti kesetiaan dan kesiapan memberi, pantang meminta
Bersedialah banyak kehilangan dengan sedikit menerima
Karena yang disisi Allah lebih mulia, sedang di sisimu fana belaka
Sedangkan tiap titisan keringat berpahala lipat ganda
Jika engkau cinta maka dakwah adalah
THABAT,
Hati dan jiwa yang tegar walau banyak rintangan
Buah dari sabar meniti jalan, teguh dalam barisan
Istiqomah dalam perjuangan dengan kaki tak tergoyahkan
Berjalan lempang jauh dari penyimpangan
Jika engkau cinta maka dakwah adalah
TAJARRUD
Ikhlas di setiap langkah menggapai satu tujuan
Padukan seluruh potensimu libatkan dalam jalan ini,
Engkau da’i sebelum apapun adanya engkau
Dakwah tugas utamamu sedang lainnya hanya sampingan
Jika engkau cinta maka dakwah adalah
TSIQOH
Kepercayaan yang dilandasi iman suci penuh keyakinan Kepada Allah,
Rasul, Islam, Qiyadah dan Junudnya
Hilangkan keraguan dan pastikan kejujurannya…
Karena inilah kafilah kebenaran yang penuh berkah
Jika engkau cinta maka dakwah adalah
UKHUWAH
Lekatnya ikatan hati berjalin dalam nilai-nilai persaudaraan
Bersaudaralah dengan muslimin sedunia,
utamanya mukmin mujahidin
Salamatus Shodri merupakan syarat terendahnya,
Itsar bentuk tertingginya Dan Allah yang mengetahui
menghimpun hati-hati para da’ie dalam cinta-Nya
berjumpa karena taat kepada-Nya
Melebur satu dalam dakwah ke jalan Allah,
saling berjanji untuk menolong syariat-Nya

di copy bukan ciptaan sendiri...

Tanpa Rahmat Nya Apa La Erti Hidup Kita Ya Akhi....

Telah memadai bagiku ilmu tuhanku
Daripada permohonanku dan pilihanku

Maka doaku dengan rendah diri
Menjadi saksi atas kefakiranku

Kerana rahsia inilah aku berdoa
Sama ada masa senang atau susah

Aku adalah hamba yang suka bermegah
Padahal sentiasa berhajat kepadamu wahai Allah

Wahai tuhan ku dan pemilik ku
Engkau mengetahui betapa hal keadaan ku

Dan mengetahui apa yang terkandung dalam hatiku
Daripada kesusahan dan kesibukan

Maka selamatkan aku dengan rahmat Mu
Wahai tuhan penguasa sekalian alam

Wahai tuhan yang pemurah tolonglah aku
Sebelum binasa dan habis kesabaranku

Wahai tuhan yang segera memberi pertolongan
Daripada Engkau lah pertolongan segera itu dipohonkan

Yang mana akan melenyapkan segala kesukaran
Dan mendatangkan segala apa yang diharapkan

Wahai tuhan yang maha dekat dan memperkenankan
Wahai tuhan yang maha mengetahui dan mendengar

Sesungguhnya aku mengaku dengan kelemahan Ku
Dan kehinaan ku serta ketewasan ku .....

(^_^)

ukhwah yang dibina antara kita,
biarlah seperti seutas tasbih,
ada awal, tiada penghujungnya...
dicipta untuk mengingatiNYA,
dibahagi untuk cintaNYA,
diratib demi redhaNYA...

Sahabat...
Jika hari ini daku terlalu gembira,
Sedarkanlah daku dengan amaran2 ALLAH...
Jika daku bersedih tanpa kata,
Pujuklah daku dengan tarbiyah Pencipta...

Jika daku lemah tiada berdaya,
Ingatkanlah daku dengan kehebatan Syurga...
Jika antara kita ada tembok yang memisahkan,
Ajaklah daku untuk meruntuhkannya segera...

Jika pernah hati mu terluka,
Luahkanlah agar daku berubah...

Dan jika esok daku terlena tanpa terjaga,
Iringilah daku dengan kalungan doa....

Bukan Yahudi, Tetapi Zionis

Kita wajar meluruskan beberapa fakta yang kita tahu selama ini tentang kekejaman yang berlaku di bumi berdirinya Masjid al-Aqsa. Selepas 60 tahun negara haram Israel ditubuhkan, masih ramai yang tidak tahu membezakan di antara Zionis dan Yahudi. Jika kita sendiri malas memahaminya, maka jangan pula melatah apabila dunia Barat merumuskan Taliban dan al-Qaeda adalah manifestasi dan refleksi sebenar ajaran Islam.

Musuh sebenar pada waktu ini ialah Zionis, bukannya Yahudi. Maka sebab itu saya nasihatkan jangan sewenang-wenangnya melaungkan Yahudi laknatulullah sebagai satu tanda protes kita terhadap kekejaman rejim Zionis di Palestin.

Negara Israel yang ada pada hari ini bukannya sebuah negara berideologi Yahudi, sebaliknya ia adalah sebuah negara Zionis yang memperkudakan agama untuk terus berkuasa. Ini bukan saya yang kata, tetapi inilah intipati utama dalam buku yang ditulis oleh Alan Hart, Zionism: The Real Enemy of the Jews.

gambar rabbi yahudiAlan Hart (tengah) diapit oleh 2 orang rabbi Yahudi yang turut menentang kezaliman Zionis di tanah
Palestin. Gambar diambil ketika konferens Against Zionism: Jewish Perspective.

Khutbah 'cinta terlarang' mahu ubah perspektif umat Islam?

Khutbah Jumaat di masjid hari ini membawa tajuk berjiwa remaja iaitu `Cinta Terlarang'. Tajuk ini juga sering kali diguna penulis cereka seperti novel dan cerpen atau skrip drama.

Apa maksud pihak berkuasa agama menggunakan tajuk tersebut? Mungkin juga satu provokasi untuk menarik jemaah masjid lebih mendengar khutbah daripada tidur di samping menarik remaja mengikuti kandungan khutbah yang disampaikan.

Apa yang pastinya dibarisan depan jemaah solat ramai golongan berusia berbanding golongan belia yang lebih suka duduk di belakang. Kemungkinan juga tajuk yang digunakan sebagai pendekatan di masa akan datang untuk menarik golongan belia lebih ke saf depan dalam masjid.

Bagaimanapun pengertian daripada khutbah yang ingin disampaikan katib itu lebih diberi keutamaan walaupun ia nampak tidak serius.

Perkara utama yang sukar dirungkai dalam masyarakat sekarang ialah bagaimana untuk mengatasi masalah manusia bercinta sehingga mengundang kemungkaran. Hal ini turut berlaku yang amat ketara dalam masyarakat umat Islam.

Umat Islam sekarang yang mudah menerima pemikiran Barat menjadikan cinta bermasalah itu walaupun dilarang dalam Islam sebagai satu budaya hidup malah setiap cara serta susun atur kehidupan lebih berlandaskan kepada menteliti tersebut.

Terutamanya perspektif bercinta sebelum kahwin dan di alam pertunangan. Ia seolah-olah telah menjadi lumrah dan perkara biasa dalam masyarakat umat Islam. Sedangkan apa yang diberitahu oleh khutbah tersebut cinta seumpama itu adalah terlarang.

Perkara inilah yang cuba dirungkaikan supaya umat Islam menjadi insan yang bermoral dan berakhlak tinggi. Katib bertanggung jawab menyampai dan menyelar perbuatan serta amalan terlarang itu. Tetapi apakah katib mampu mengubah amalan yang telah menjadi budaya dalam kehidupan seharian orang Islam?

Kata katib ketika menyampaikan khutbahnya di Masjid Sungai Mulia, cinta tersebut merupakan perkara yang dilarang dalam Islam. Cinta yang diberikan oleh Allah kepada insan adalah satu kemulian sebaliknya manusia menjadikan cinta itu sebagai tempat memuaskan hawa nafsu mereka.

"Cinta itu baik jika digunakan pada tempat yang baik sebaliknya ia jadi mungkar apabila digunakan pada tempat yang tidak baik," ujarnya. Ramai umat Islam yang kecundang dalam permainan perasaan ini kerana insan berlainan jenis yang tidak halal apabila berduaan akan datang yang ketiga iaitu syaitan.

Pihak berkuasa agama bertanggung jawab menyampaikan dakwah untuk mengubah perspektif yang telah lama tertanam dalam pemikiran umat Islam. Bagaimanapun ia bukanlah satu perkara yang mudah lebih-lebih lagi peranan televisyen yang sering menayangkan filem serta drama yang bentuknya bercanggah dengan agama.

Khutbah hanya mampu disampaikan seminggu sekali. Tajuk khutbah minggu depan lain pula yang ingin disampaikan. Sedangkan televisyen boleh dikatakan setiap hari menyiarkan drama bercinta sebelum kahwin.

Akhirnya pihak berkuasa agama kalah. Jadi sebaiknya pihak berkuasa agama yang ada kuasa gunalah kuasa. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Zahid Hamidi ada. Janganlah hanya puji idea pembangkang bagus di Dewan Rakyat sedangkan pelaksanaannya tidak berlaku.

Pandangan pembangkang terutama PAS dalam soal agama bukan baru di parlimen. Tetapi sampai sekarang tidak ada tindakan terutama dalam pendekatan selari kementerian dalam menangani keruntuhan moral dan gejala akhlak.

Selagi keadaan ini tidak tercapai selagi itulah masalah tidak boleh diatasi. Perkara ini pernah ditegaskan oleh Ketua Pembangkang, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dahulu di Dewan Rakyat.

Walaupun kementerian pendidikan dan jabatan perdana menteri bahagian agama mahu mewujudkan manusia berakhlak sebaliknya kementerian lain terutama penerangan tidak bertindak selari malah lebih cenderung kepada hiburan yang akhirnya melalaikan manusia

Ikhwan UK ucap tahniah

LONDON, 20 Mei (Hrkh) - Pemimpin Ikhwan Muslimin di United Kingdom mengucapkan tahniah di atas kejayaan PAS di dalam Pilihan Raya Umum ke 12 baru-baru ini.

Image Pemimpin pergerakan tersebut, Syeikh Ibrahim Munir berkata demikian sewaktu menerima kunjungan Setiausaha Agung PAS, Dato Kamarudin Jaffar dan AJK PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi ke pejabat mereka di London, semalam.

Syeikh Ibrahim Munir menyifatkan kejayaan tersebut sebagai salah satu petanda kebangkitan Islam dari sebelah Timur.

Dalam pertemuan yang berlangsung sekitar dua jam itu turut dihadiri oleh Syeikh Abu Hisyam yang pernah hidup sezaman dengan Imam Hasan al-Banna dan juga Mahmoud al-Libyari yang merupakan ketua editor penerbitan Ikhwan di Eropah.

Di dalam pertemuan tersebut, kedua-dua pemimpin PAS yang diiringi oleh beberapa orang rakyat Malaysia yang bekerja di UK, membentangkan analisis kejayaan PAS di dalam pilihan raya yang lepas.

Syeikh Ibrahim dalam ucapannya berkata, telah tiba masanya seluruh umat Islam memusatkan kekuatan dengan mengutamakan kesatuan.

Menurut beliau, formula utama di dalam agenda kesatuan ialah ukhuwah atau persaudaraan sesama Muslim.

Justeru katanya, amat penting bagi kumpulan-kumpulan Islam terutamanya daripada golongan muda untuk bersedia bersatu bagi memenangkan Islam di Malaysia.

Image Sementara itu, Syeikh Abu Hisyam pula menyifatkan kejayaan itu sebagai salah satu daripada hasil perjuangan yang diasaskan oleh Imam Hasan al-Banna selepas kejatuhan khilafah Uthmaniyah pada tahun 1921.

Terharu dengan semangat kemenangan tersebut, beliau menasihatkan agar seluruh pejuang PAS perlu bersungguh-sungguh membuktikan Islam itu sebagai penyelesai kepada permasalahan yang berlaku di dunia ini, termasuklah juga kepada yang bukan Muslim.