Lebih 500 sertai bantahan pengurniaan 'Sir' pada Salman Rushdie di Kuantan

Lebih 500 umat Islam berhimpun secara aman di perkarangan Masjid Al Fatah, selepas solat Jumaat, dekat sini membantah pengurniaan pingat ‘Knigh Bachelor’ (membawa gelaran Sir) kepada penulis novel ‘Surah Syaitan’ kelahiran India, Salman Rushdie.

Mereka meneriak slogan ‘jahanam...jahanam...jahanam Salman, Hidup Islam...Hidup Islam’ dan bertakbir sambil mengutuk kerajaan British yang mengurnikan darjah kebesaran kepada penghina Islam itu.

Salman Rusdie, 60, anak seorang Muslim dilahirkan di Bomby pada 19 June 1947 dan bersekolah di Gereja Jhon Conon kemudian di King Kolej, Cambridge. Pada tahun 1988 dia menulis novel ‘The Satanic Versus (surah Syaitan) yang menimbulkan kemarahan umat Islam di seluruh dunia.

Pada 14 Febuari 1989 pemimpin Rupblik Islam Iran, Ayotullah Khomieni mengeluarkan fatwa supaya Salman Rusdie dihukum bunuh, Sejak itu Salman tidak muncul di khalayak ramai dan bersembunyi di Britain.

keberanian musuh menghina Islam adalah berpunca daripada kelemahan Islam yang tidak berkuasa.musuh-musuh Islam bukan memperlekehkan Islam malah menghina Islam, penganutnya dan menghina Allah SWT.

Justeru, Islam mesti didaulatkan, golongan Islam mesti diberi kuasa memerintah supaya agama ini dapat dipelihara kesuciannya daripada penghinaan musuh.