Kemana Nak Dicari Ya Akhi ...

terasa kerdil diri ini di tengah lautan kedhaifan
dalam pencarianku yang masih kesamaran
di manakah setitis ilmu ini boleh didapatkan
di timur, barat, utara, selatan atau di perantaraan
kembaraku mencari al-ihsan
kunci kepada pengenalan jatidiri yang hakiki
kehidupan yang abadi
seorang hamba kerdil di tengah lautan kedhaifan
berjinak-jinak di taman sufi, tapi takut untuk melaungkan:
di dalam darahku ada Tuhan
di dalam hatiku ada Tuhan
di dalam sedarku ada Tuhan
di dalam mimpiku ada Tuhan
di dalam bajuku ada Tuhan
di dalam diriku ada Tuhan
di antara kita ada hijab yang perlu disingkap
agar hakikatnya dapat diungkap dan digilap
oleh setiap denyutnadi, setiap gerakfikir, setiap khayalsyair
di tengah lautan kedhaifan ini aku masih menanti
akan datangnya kebenaran kunci makrifat diri
namun aku takut untuk memulakan langkah kaki
kerana ditambat cinta dunia dan takut mati
aku mesti lepaskan diri dari ikatan ini
dan berpegang erat pada tali-temali
La Ilaha Ilallah, Muhammadur Rasulullah
hingga tersimpul mati sehingga mati
ya Allah, lepaskan aku
ya Allah, ikatlah aku
lahirkan rasa cinta dalam hatiku
agar tiada lagi hijab di antara Engkau dan aku

di copy bukan ciptaan sendiri...