RAHSIA KEKAL CERIA

Sumber : Member... dan dipaste kan ke sini... hehe

Sebenarnya x ada rahsia @ petua y khusus.untuk sentiasa ceria bukanlah bermakna hidup kita mesti sentiasa berjaya & bahgia. sama seperti orang lain, kita tak akan dapat lari dari ujian hidup. Allah akan sentiasa menguji hamba-hambanya kerana dengan itu kita akan lebih beriman kepada NYA.ujianlah yang menentukan sama ada kita bersedia untuk terus menghadapi hari-hari mendatang atau pun tidak.ujian jugalah yang mematangkan kita di dalam membuat sesuatu keputusan di dalam hidup ini.
Namun ujian bukanlah penghalang untuk kita kekal senyum dan ceria.sebaliknya, Dengan senyuman dan kecerian lah kita akan mampu untuk menghadapi ujian hidup.tak percaya?? jika kita ditimpa masalah @ musibah, memang biasalah kita akan susah hati @ menangis kan? persoalan nya, apakah susah hati & menangis itu akan menyelesaikan masalah? ketenangan masih boleh dirasai jika kita bijak mengawal perasaan, menerima segala ujian & masalah dengan berlapang dada.salah 1 caranya: tetap kekal senyum & ceria. Memanglah susah kan! ada tika nya perit & mengecewakn+melukakn. tapi percayalah masalah tak kan selesai jika kita lari dari masalah tersebut.ia akn selesai jika kita berusaha menyelesaikannya.
Jika suatu ketika kita ditimpa dugaan @ masalah dan mempersoalkan tentang soalan2 ini, maka ingatlah tentang prinsip pegangan ini.........

1~KENAPA AKU DI UJI? kenapa aku yang gagal? kenapa aku yang kene? kenapa semua ini terjadi kat aku?
"apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;"kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar & sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
-surah Al-Ankabut ayat 2-3

2~KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU NAK??
"boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui."
Surah Al-Baqarah ayat 216-

3~KENAPA UJIAN SEBERAT INI??
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupanya (kemampuannya)"
-surah Al-Baqarah ayat 286-

4~KENAPA RASA KECEWA??
"janganlah kamu b'sikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya,jika kamu orang-orang yang beriman,"
-surah al imran ayat 139-

5~BAGAIMANA AKU NAK HADAPI SEMUA INI???
"wahai orang-orang yang beriman! bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepad Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
-surah Al-Imran ayat 200-

6~APA YANG AKU DPT DR SEMUA NI???
"ssungguhnya Allah telah membeli daripada org2 mukmin, diri, harta mereka dgn memberikan syurga untuk mereka..." -Surah At-Taubah ayat 111-

7~KEPADA SIAPA AKU BERHARAP??
"cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripada-NYA. hanya kpd-NYA aku bertawakal." -surah At-Taubah ayat 129-

8~AKU DAH TAK DAPAT TAHAN LAGI!!!!
".......dan jgnlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
-surah Yusuf ayat 12-